VØ-værksted skiller vandene 

79

“Jeg synes der skulle være mere læring og højere faglighed” – lyder det fra Oliver Madsen.

I VØ-værkstedet får eleverne fra alle 3 årgange, mulighed for at styrke deres faglige kompetencer inden for virksomhedsøkonomi. Lige meget hvilket udgangspunkt man har, er der et niveau der passer den enkelte elev på værkstedet, selv en HTX’er der aldrig har siddet med VØ før. Vi har snakket med både garvede VØ-elever såvel som nybegyndere for at høre om deres indtryk af VØ-værkstedet. 


Der arbejdes med VØ i Nordsal

Den første elev vi snakkede med var Caroline Lilja Nordbo. Hun går i 2.b og har VØ på A niveau så hun kender faget godt. Her er hvad hun sagde til VØ-værkstedet.

Hvorfor har du valgt VØ-værkstedet?
Jeg havde faktisk først meldt mig på praktik, men valgte VØ i stedet for, da min praktikplads ikke svarede, og nogle af mine veninder var på VØ. Så tænkte jeg det var oplagt.

Hvordan så jeres første dag ud?
Vi har brugt en del tid på at analysere virksomheder, hvorefter vi har læst nogle artikler og derefter perspektiveret dem til faget. Sidst på dagen legede vi Quiz & Byt på tværs af årgangene, hvilket var en sjov og anderledes måde at lære på. Så alt i alt har det været en rigtig god og lærerig dag.  

Hvordan er sammenholdet på værkstedet?
Vi er opdelt på årgangene. Der er ikke så meget sammenhold, da alle er fokuseret på hver deres opgave i mindre grupper, men i morgen skal vi arbejde på tværs af årgangene, så det glæder jeg mig til.

Er der nok udfordring?
Ja, der er forskellige sværhedsgrader man kan vælge imellem, så man kan udfordre sig selv så meget man vil.

Hvordan vil du bruge denne her uge, efterfølgende?
Jeg forventer at blive mere sikker i faget, og bedre forberedt til eksamen i 3.

Hvad skulle der ændres på i uge 4. for at forbedre ugen?
Jeg er egentlig ret godt tilfreds, det fedt med mange forskellige muligheder, og dejligt med arbejdsfrihed. Det er også rart der er mest skriftligt og ikke så meget mundtligt.

 

Den næste elev vi har snakkede med er Oliver Madsen fra 3.r han går på HTX så har derfor aldrig haft VØ. Han havde en lidt anden holdning til VØ-værkstedet. Her er hvad han sagde.

Hvorfor valgte du VØ-værkstedet?
Jeg tænkte at man hurtig kunne lære noget VØ. Jeg var på programmering sidste år og det er noget jeg nemt kunne have lavet derhjemme så jeg lærte ikke så meget nyt. Og Vr, drama, og rollespil siger mig heller ikke så meget, det jo også noget man nemt kan lave i sin fritid.

Hvad syntes du om faget virksomhedsøkonomi?
Jeg synes det er interessant at lære om virksomheder og deres økonomi, dog synes jeg det er lidt svært at vurdere hvordan selve faget er, da værkstedet lægger mest fokus på at forberede sig til eksamen, og ikke så meget om selve faget.

Hvad er dine forventninger til ugen?
Jeg troede det var en masse forelæsninger. Jeg regnede med meget dialog, men fandt ud af det var mest opgaver som man selv skulle løse. Så jeg er lidt ærgerlig over at der ikke er så meget mundtligt.

Er det svære eller lettere du du forventede?
Det er okay nemt at forstår, Det er som jeg havde regnet med. Selvfølgelig er jeg ingen ekspert da jeg kun lige har lært det, men føler jeg godt kan følge med. Jeg har også en del baggrundsviden da virksomheds regnskab og drift er en interesse jeg har så har på forhånd undersøgt lidt om det. Lærerne gør det også lettere at lære, da det virker til de er indstillet på at mange har svært ved faget.

Hvordan vil du bruge denne her uge, efterfølgende?
Jeg kan godt lide at lære nye ting. Jeg har den indstilling, at man går i skole for at lære, derfor går jeg meget op i at få så meget læring som muligt, mens jeg er her. Jeg tænker det er godt at have noget viden omkring virksomheder, da jeg har mange ideer til fremtiden, og jeg sørger for at holde alle muligheder åbne. 


Caroline og Laura arbejder med caseopgaver

Hvad skulle der ændres på i uge 4. for at forbedre ugen?
Personligt, syntes jeg godt alle værksteder kunne være mere faglige og på højere niveau så det handlede mere om læring. Jeg går ikke så meget op i karakterer, jeg går i skole for at lære noget nyt, fordi det elsker jeg. Jeg syntes ikke det skulle være så meget eksamensforberedelse. Altså jeg tænker mere læring uden at blive dømt med karakterer.